باغ، زمین بهره مند از آب و گلهای شکوفا.
ساحت و فضای تعاملی چند نفر که موجب افزایش معرفت شود.
خیمه گاه تجمع مدارس تحول خواه.
تغییر سرنوشت ساز در بدنه یک رفتار یا تفکر (حول حالنا الی احسن الحال)
مجموعه پژوهشی،تربیتی در زمینه تربیت و تعلیم است که با مشخصه های زمانی،مکانی،مکتبی،بافتاری،کمّ و کیف مبانی و.. از سایر مجموعه های تربیتی متمایز میشود.
مجموعه مولفه های همسنخ که در تعامل و تفقه باهم ، هدفی را پی میگیرند.
مولفه هایی که حاکی از کلّ سبد دانش و سطوح دانش یک بومسازه تربیتی است.
مولفه ها؛
۱. تمدن ساختی؛ پاسخگویی کمّی و کیفی به نیازهای معرفتی و معنوی خود.
۲. تعامل گسترده؛ فقط درون زا و نوبنیاد نباشد.
۳.کاهش سیستماتیکِ ناعلم ها
۴. امنیت و آزادی بیان؛روان بودن چرخه علم ، تفقه و گفتگو
۵. پویایی و چالاکی؛ دارای سرعت و ساختار خودشکوفا، روزآمد،بازخوردگیر. فرصت رفع نیازمندیهای خود را به رقیب ندهد(خطر غرب زدگی)
۶. عینیّت؛موضوع شناسی و واقع گرایی.
۷. آینده پژوهشی ؛ حزم اندیشی
۸. سازگاری؛(سازمانی،آموزشی،پژوهشی،مالی…)
۹. کارآمدی؛ از نظر منبع و روش ناظر به مسائل پیچیده زمان باشد.
مولفه هایی که از جنس آموزش، مواد درسی،شیوه ها و سیستم های آن است . که برآمده از نظام معرفتی است.
حقیقتی که انسان را با ناموس هستی آشنا کند و از منابع پاک (نفوس ذکیّه و قرآن) استحصال شود.
شناخت نامستقر و غیر مستند، که مارا از سنجش امور با خرد ناب باز میدارد؛
۱. ناعلم خوب:شوق دانش،ساختار تشویق مدار برای علم آموزی
۲. ناعلم بد:تقدّس گرایی ، تعصّب کور (معرفتی، شخصیتی،قومی و سیاسی)
سرشاری و فیضان نسبی یا مطلق خیر، و غیبت هرگونه شرّ ؛ (اعمال صالح،نیات پسندیده ، باورهای دینی منصوص، عالمان متقی، خیراندیشان) رعایت ادب الهی درمورد آنها لازمست اما مانع شکّ خوب، نوفهمی و مباحثه پذیری نیستند.
هر علمی که درباره جان، جنبه روان و حیات روحانی و فرآورده های فکری و معنوی او بحث می کند.
هر علمی با هر موضوعی که از نظر منبع ، روش و غایت، با منابع اسلامی و روش اجتهادی و غایت اسلامی ، در هماهنگی و تعامل علم ساختی باشد.
۱. دوره کتابخانه ای
۲. ذرّه ای-کهکشانی (تعامل و هم اندیشی میان رشته ای)
۳. مدینه ای (بروز یگانگی جوهر علم ، اخلاق و عبودیت)
رفتار، سبک یا ساختار مقبول و مورد مراجعه که بتواند داوری های ادراکی را برای مدت قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد و ناوبری کند.
توانایی حدس و پیش بینی خطاهای اجتماعی مخاطبان، و تلاش برای رفع و دفع آنها.
بی اختیاری خبط طبیعی جهاز ادراکی، خطاهای ذهنی و محاسبات اجتماعی.
عوامل؛
۱. تمایل به برقراری و ماند معرفت(مویدات معرفتی و گریز از نقض کننده ها)
۲. مقایسه گرایی
۳. خطای تئوری و عمل
۴. تصور اشراف کامل
۵. بی اطلاعی از اضلاع دیگر
ذهن جمعی صاحبان یک بومسازه، آرمان مشترک.
کنش و واکنش معرفتی که به فهم تازه می انجامد.
قوّه خلق معنا
تحقق معنا در ساختار یک نرم تفکر یا سازمان
قداست های بی مورد، تحجّر،عجله، مرعوب شدن( در برابر آینده)، بدبینی،منفعت و ثروت.
خارج شدن از فرایند تفکر خطّی. اجازه دادن به یک آشفتگی هدفمند در ذهن و قوّه خیال برای خلق معنا ( نقشِ پیشران و مولِّد علم)
حذف افکار مزاحم و بی سند (نقش مربی و تمییزکارِعلم)
تحقق یک نوآوری درپی خلاقیّت و بر کرسی نشستن آن در دانشسرا.
افزار انتقال محتوا و پیام در قالب یک نسخه.
یک نسخه پیام رسان و قابل دسترس برای اشتراک گذاری تجربیات و اخبار.
بر هم نهادن افهام و به تعامل درآوردن مفاهیم.
۱.صله رحم فرهنگی؛ ایجاد حس مشترک جمعی
۱. فضای تفاهم، تعمق، احترام،امنیت ،
۲. رهایی ذهن از تقلید، استبداد و ناعلم ها
۳. اجتهاد و نوفهمی،قوّت علمی کافی نه اندیشه پرانی
۴. پذیرش خطاهای شناختی
۱. ناعلم های اجتماعی (حب و بغض، حسادت، پیش داوری)
۲. عادتها (انس با روش و علم خود، نگرانی از نقد و نو شدن، )
۳. استحسانات (حفظ وضع موجود، تقدّیس فکری)
۴. فاصله جغرافیایی، ملی، نژادی، مذهبی
۵. انزوا، درون گرایی و وادادگی نسبت به شرایط
رسالت
روضه مدرسه حسینیاصطلاح نامه
روضه مدرسه حسینیبا مطالعه ی اصطلاح نامه روضه مدرسه حسینی، بهتر با ما آشنا شوید.